Historien Bag:

INDLEDNING:
Dansk E-Sport Festival har været igennem tre perioder, før det blev til det nuværende og fremtidige event. De tre perioder, kan beskrives under de forskellige navne, som eventen har haft: Lindved skole Lanparty, LindvedLAN og CG-LAN. Der har altid været en af brødrene “Wandel” involveret i planlægningen og udførelsen af de tidligere events, nemlig Steffen Wandel og Casper Wandel. Ej at forglemme har en meget fremtræden person i de nuværende danske LAN events, Mads Dahlgren med virksomheden lejetlan.dk, altid været en del af eventen og er fortsat en samarbejdspartner. Efter eventen blev til CG-LAN og nåede sin 3. periode, har det udelukkende været den ældste af de to brødre, Casper, som har stået for planlægning samt udførelse af eventet.

LAN PÅ LINDVED SKOLE:
Det er nok meget få personer i Danmark, som kender til byen “Lindved”, og det er heller ikke fordi, at byen er kendt for noget. Det skulle dog lige være, hvis man interesserer sig for at vide, hvor venstres top politiker Troels Lund Poulsen voksede op, men det er vist også kun de færreste, der gør det. 🙂
Lindved skole havde tilbage i 2010 også maksimalt tre klasser på samme årgang, grundet sammenlægning omkring 7. klasse med andre skoler. Sidenhen er skolen blevet noget mindre. Skolen ligger i en meget lille og lokal by i det Jyske fastland, ikke så langt fra Vejle.

Det var på denne skole, at det hele startede, nærmere bestemt i en weekend på skolens biblioteket. Det var nemlig her, at der var Internetadgang. Det er efterhånden længe siden, at man skulle i et IT-lokale eller på biblioteket for at låne en computer med Internetadgang. Vi skal derfor, en del år tilbage for at finde Steffen og Mads, som sammen ville lave en LAN-weekend med klassekammeraterne og alle skolens elever. Nu har det efterfølgende udviklet sig til et stort E-sport event med deltagere fra hele landet, og der har endda været udenlandske deltagere i ny og næ, hvilket ingen havde forudset.

LINDVEDLAN:
Skolen var et for lille segment for de to 16-årige drenge Steffen og Mads, og de lavede derfor en aftale med hal inspektøren Åge, om at leje den nærliggende idrætshal. Nu var det muligt at samle deltagere fra hele lokalområdet. Lindved Hallen, dannede nu rammen for eventen LindvedLAN. Lindved Hallen er som mange andre provinsbyer, bestående af en idrætshal, et cafeteria, og nogle omklædningsrum. Hallen er indkapslet af en fodboldbane på græs lige ude foran.

Det var blevet tid til det næste og nye event, og hallen blev derfor delt op i 2 sektioner. Den ene sektion, spillede man i, og den anden kunne man sove i, med sit medbragte sovegrej. Bordene bestod af de klassiske bander, som var lagt på trekantede ben. I midten af hallen, på tværs, sad Steffen og Mads, og nogle turnerings-, netværks- og serveradministratorer. Det var dem, som styrede hele weekenden, og skulle sørge for at eventen blev en succes.
Til aftensmad, var der indgået en aftale med et lokalt pizzeria, hvor alle kom forbi Casper og bestilte og betalte sin pizza. Herefter gik der ca. en time og der blev leveret pizzaer for den helt store guldmedalje.

Det bør selvfølgelig tilføjes, at Casper, allerede var med fra start på skolen, som deltager og efterfølgende som frivillig hjælper til LindvedLAN, før han senere overtog hele driften af eventen.

Eventen voksede, og til sidst var der faktisk ikke plads til flere i Lindved Hallen. Alle pladser var solgt. Det gav blod på tanden efter et større event med flere deltagere. Mads var i mellemtiden stoppet, og det var derfor Steffen, der var i spidsen for LAN arrangementerne. Et udsolgt event var overstået, og det var gået godt, selvom Steffen manglede sin samarbejdspartner Mads. Kort efter eventen var slut, opsøgte Steffen andre muligheder for et større event med mere plads og flere muligheder. Det sted, han skulle bruge, lå ikke så langt væk, nemlig i Hedensted ca. 5 min. kørsel fra Lindved. Her lå Hedensted Centret, og Steffen fik hurtigt lavet en aftale med Centerchefen Peter. Straks gik planlægningen i gang og i alt var 2 ud af 3 haller lejet til det næste LindvedLAN. En hal til at spille i og en hal til at sove i. Mads var i øvrigt stadig med til arrangementerne, men det var med det nyopstartede lejetlan.dk som netværk, strøm og server administrator.

LindvedLAN skulle skrive et helt nyt kapitel i Hedensted centrets rammer, nu var der nemlig plads til 300 deltagere. Forventningerne til et udsolgt event var stort da billetsalget åbnede, og selvom de øvrige events i Lindved Hallen imødekom denne forventning, skulle man alligevel kigge lidt efter de sidste 72 deltagere, som ikke købte billet. Alligevel var det et succesfuldt event, med 228 deltagere, næsten dobbelt så mange som året tidligere i Lindved Hallen. Desværre blev det event, det sidste i rækken, som blev afholdt af den yngste bror Steffen Wandel.
Efter eventen, gik der et lille års tid, inden han gav stafetten videre til sin storebror Casper.

CG-LAN:
Eventen skulle have et nyt navn og en ny start, som skulle indikere en ny begyndelse. Navnet faldt på Central Gaming LAN, forkortet CG-LAN, men udviklede sig hurtigt til at blive omtalt “CG” i daglig tale af spillerne. Central Gaming navnet skal relateres til den meget centrale placering i Danmark, med både tre timers kørsel til København og Aalborg.
Målet for Casper ved det første event var meget klart, der skulle sælges flere billetter og dermed overgå han brors rekord på 228 deltagere. Der var ikke meget forskel på det foregående event LindvedLAN og det nye CG-LAN, men backstage foregik tingene en lille smule anderledes. Casper indfriede sit mål, da han solgte 51 billetter mere end hans bror.

At sætte sig et mål, at konkurrere med sig selv og de andre events rundt om i landet, har været med til at skabe og udvikle eventen gennem dens levetid. Casper har altid fokuseret på at være bedst blandt konkurrenterne, men ikke bare at gøre det alle gjorde bedst, nemlig også at udvikle, prøve at være first mover og skabe nye idéer.

Det har ikke altid været nemt, men heldigvis har det givet læring og erfaring at begå fejl eller glemme at tage højde for noget. Her kommer et par eksempler på nogle udfordringer f.eks. med strøm og sikring af internetadgang. Første gang eventen stod for skud var CG-LAN #3. Eventen var ellers godt i gang, og det største event til dato kørte, som det skulle, lige indtil at en tredjedel af alle computere fik sort skærm i hallen. Selvom man i dag kan kigge tilbage på det, en smule fascineret af at se 100 skærme slukke en efter en, var det jo en kæmpe katastrofe. Vi løb straks med den strøm ansvarlige for eventen og Hedensted Centret i teknikrummet under hallen. Her fandt vi svaret. En sikring på 100 ampere var brændt over! Det viste sig, at strømmen i centret var fejlfordelt på de tre faser med hver 100 ampere. Det, som var fejlfordelt, var bl.a. loftlyset i hallerne, og for at kunne fortsætte eventen, skulle lyset være slukket 24/7 i hallerne. Spillerne sad derfor i mørke i tre dage. Eventen kørte dog videre, og det var det vigtigste.
Da eventen igen blev udfordret, var det fra en tredjepart, CG-LAN #5 blev nemlig d-dosset og kunne intet stille op, da en person med onde hensigter lagde internetforbindelsen ned. Ved at skyde en masse aktivitet ind i vores netværk og dermed bruge den ellers store 1000/1000 mbit fiber forbindelse eventen havde, gjorde at ingen kunne bruge en meget vigtig ting for eventen, nemlig internettet. Internetudbyderen var ikke til stor hjælp, men vi fik dog en ny ip-adresse op til flere gange før gerningsmanden ikke længere følte for at genere os, og vi kunne fortsætte med eventen.
De to udfordringer vi blev stillet overfor, har gjort princippet “everything is possible” til et fast begreb i organisationen, når udvikling og nye ideer skulle implementeres. Det betyder at alle ændringer og nye tiltag indevendes for, hvad der kan gå galt, ligesom der altid ligges en Plan-B. Udfordringerne har betydet, at Centret har sat overvågning på strømforbruget, og vi har erhvervet os en stor generator, måske tre gange så stor, end vi havde brug for, ligesom vi nu ikke bare har én internetadgang, men tre for at sikre eventen bedst muligt.

Tanken om at “alt kan gå galt” har også hjulpet eventen godt på vej, og vi mener, at det blandt andet er derfor, vi får stor ros for vores sammenhængende tidsplaner og turneringsafvikling, som sjældent ser skyggen af forsinkelser eller udskydelser. Ligesom implementering af nye ting, altid har en plan b og en “hvad gør vi nu” plan, hvis uheldet er ude. Vores prioritering af at være godt forberedt betyder meget, og vi prioriterer altid, at få de ting klar, som gør at deltageren ikke mærker til, at der skulle være noget galt.

Udover at ville være bedst, hvilket også er et vidt begreb, blev CG-LAN mere og mere indskærpet i sin identitet og udviklede sig mere og mere til et E-Sport event. Problemet var herefter, at holdene og deltagerne tog hjem, hvis de røg ud af en turnering. Først blev der tilbudt en “for sjov turnering”, men det ændrede ikke på meget. Da turneringen i stedet blev præmiegivende og delte en titel som B-Turnering med hovedturneringen, blev deltagerne og spillede denne turnering færdig.
Derfra udviklede konceptet sig, og det nu stadig stående motto “E-Sport for alle”. Selvom det er A-turneringen, som har mest prestige, mener vi, at B- og C-turneringerne er lige med A-Turneringen, da de også indeholder vores deltagere og alle har betalt samme pris for samme underholdning og ydelse. Et koncept, vi stadig er stolte af, og holder ved i udviklingen af vores event, samt tilføjelse af nye turneringer, da ingen af vores deltagere skal glemmes.

Selvom det at afvikle events og drive, samt udvikle et event som CG-LAN er sjovt, så trængte Casper til en pause. Den pause varede nøjagtigt et år, hvorefter savnet og motivationen for at drive et event igen og udvikle noget nyt til E-sportsudøveren overskyggede alt andet. Planlægningen gik igang, og vi laver nu en relancering af eventen, som kommer til at hedde Dansk E-Sport Festival, eller det korte De_Festival. Eventen har fået et nyt navn for at imødekomme et mere professionelt marked, som E-Sporten har udviklet sig til, og give hele setuppet en ny og frisk start, som kun gør eventen bedre og giver flere muligheder for at komme et skridt tættere på stjernerne.

FACTS OG NØGLETAL:

Lindved skole LAN:
År 2010
Ca. 35 Deltagere
Sted: Lindved Skole

LindvedLAN #1:
År 2010
D. 08/10-10/10
63 Deltagere
Sted: Lindved Hallen
Billetpris: 130 kr.

LindvedLAN #2:
År 2011
D. 08/04-10/04
86 Deltagere
Sted: Lindved Hallen
Billetpris: 150 kr.

LindvedLAN #3:
År 2011
D. 07/10-09/10
120 Deltagere
Sted: Lindved Hallen
Billetpris: 200 kr.

LindvedLAN #4:
År 2012
D. 17/08-19/08
228 Deltagere
Sted: Hedensted Centret
Billetpris: 240 kr.

CG-LAN #1:
År 2014
D. 14/02-16/02
279 Deltagere
Sted: Hedensted Centret
Billetpris: 299 kr.

CG-LAN #2:
År 2014
D. 05/09-07/09
275 Deltagere
Sted: Hedensted Centret
Billetpris: 275 kr.

CG-LAN #3:
År 2015
D. 13/02-15/02
339 Deltagere
Sted: Hedensted Centret
Billetpris: 299 kr.

CG-LAN #4:
År 2015
D. 04/09-06/09
284 Deltagere
Sted: Hedensted Centret
Billetpris: 325 kr.

CG-LAN #5:
År 2016
D. 18/2-21/2
404 Deltagere
Sted: Hedensted Centret.
Billetpris: 329 kr.

DanishCup #1:
År 2016
D. 08/04-10/04
108 Deltagere
Sted: Campus Vejle
Billetpris: 295 kr.

CG-LAN #6:
År 2017
D. 17/02-19/02
360 Deltagere
Sted: Hedensted Centret.
Billetpris: 375 kr.